KSQ neljänneksi squashliigassa

Posted on Posted in Jäsenkirje, Kilpailut, Tiedotteet

Kouvolan Squash-seura päätyi squash-liigan kaudella 2023-2024 neljännelle sijalle lauantaina Helsingin Talihallissa pelatun playoff-kierroksen jälkeen. Tämä on kirvelevä pettymys, etenkin kun tappiot semifinaalissa ja pronssiotteluissa vahvistettiin erävertailun jälkeen otteluvoittojen ollessa tasan. SM-kultaa tänä vuonna otti runkosarjan voittanut JSK Squash Keski-Uudeltamaalta.

KSQ:n I-joukkue lähti hyvistä asetelmista jahtaamaan kolmatta sm-kultaansa. Valitettavasti joukkueen tilanteesta alkoi tippumaan huonoja uutisia toinen toisensa perään. Joukkueen ulkomaanvahvistus, tšekkiläinen Martin Svec, pelasi viikolla Ranskassa ammattilaisturnauksessa ja pääsi finaaliin taistelemaan turnausvoitosta. Tsekin onni oli KSQ:n epäonni, koska Svec ei päässytkään alkuperäisten suunnitelmien mukaisesti pelaamaan Suomeen playoff-kierrokselle. KSQ sai kokea epäonnea myös pelaajien sairastumisten ja loukkaantumisten muodossa. Arttu Moisio loukkasi ranteensa pari päivää ennen lauantain kierrosta, ja Riku Mehta joutui jättämään viimeistelytreenit väliin flunssaoireiden vuoksi. Moisio ja Mehta menivät kuitenkin kentälle tekemään sen minkä pystyivät.

Semifinaalivoitto Kuusamon SC Rukaa vastaan oli ennakkoasetelmien mukaan haasteista huolimatta erittäin mahdollinen. KSQ:n Olli Tuominen ja Janne Järvinen ottivat vakuuttavat voitot omista peleistään. Arttu Moisio joutui kovaan paikkaan äskettäin henkilökohtaista SM-pronssia napannutta Oskari Laitista vastaan. Nelospelaajaksi nostettu Joonas Karhu hävisi ottelunsa, mutta otti tärkeän erävoiton Rukan Onni Niskalalta. SC Ruka eteni kuitenkin yhden yksittäisen ottelun erävoiton turvin SM-finaaliin ensimmäistä kertaa historiassaan.

KSQ ei antanut menetetyn finaalipaikan lannistaa ja lähti lyhyellä palautumisajalla taistelemaan SM-pronssista Espoo Squash Rackets Clubia vastaan. Ottelu käynnistyi mainiosti KSQ:n Janne Järvisen ottaessa vakuuttavan voiton entisestä maajoukkuepelaaja Tatu Knuutilasta. Riku Mehta hallitsi ajoittain nelospelaajien ottelua Atte Stengårdia vastaan, mutta se riitti vain yhteen erävoittoon. Arttu Moisio jatkoi rannevammansa kanssa kamppailua pari vuotta sitten ammattilaisuransa lopettanutta Matias Tuomea vastaan. Tuomi oli parempi lukemin 3-0, mikä tarkoitti viimeiseen ykköspelaajien otteluun armotonta tilannetta. Mikäli Olli Tuominen olisi voittanut ottelun suoraan 3-0, pronssimitalit olisi laitettu kouvolalaisten kaulaan. Tuominen ottikin kaksi ensimmäistä erää kovatempoisella pelillä, mutta viimeiseen asti taisteleva Espoon Kristian Rautiainen sai pelistä kiinni voitti niukasti kaksi seuraavaa erää. Kokonaisvoitto hävittiin siten yhdellä erävoitolla, ja KSQ:n oli tyytyminen neljänteen sijaan.

Manageri Matti Pöljön kommentit:

“Mitaleilta jääminen oli iso iso pettymys. Sarjan otteluohjelmasta ja yksipäiväisistä playoffseista voidaan olla montaa mieltä, mutta pelaajien loukkaantumiset ja ulkomaalaisvahvistuksen puuttuminen verottivat merkittävästi. Vaikka joukkue taisteli tasaväkisesti kotimaisin voimin, ei neljäs sija lämmitä juuri nyt yhtään. KSQ:n taustajoukot olisivat ansainneet enemmän, mutta parempi voitti ja pulinat pois. Ensi kauden suunnittelu aloitetaan pian, kunhan joukkue hieman toipuu akuuteimmasta pettymyksestään. Nöyrä kiitos tukijoille, seura-aktiiveille sekä myös itse joukkueelle!”

Tulokset:

Semifinaali: KSQ-SC Ruka 2-2 (Ruka finaaliin keskinäisten erävoittojen perusteella)

Olli Tuominen-Sartus Hall 3-0
Arttu Moisio-Oskari Laitinen 0-3
Janne Järvinen-Samuli Niskala 3-2
Joonas Karhu-Onni Niskala 1-3

Pronssiottelu: KSQ-Espoo Squash Rackets Club 1-2 (ESRC pronssille keskinäisten erävoittojen perusteella)

Olli Tuominen-Kristian Rautiainen 2-2
Arttu Moisio-Matias Tuomi 0-3
Janne Järvinen-Tatu Knuutila 3-0
Riku Mehta-Atte Stengård 1-3

Joukkuekuva playoff-kierroksen jälkeen. Kuvassa vasemmalta oikealle: Manageri Matti Pöljö ja pelaajat Arttu Moisio, Riku Mehta, Olli Tuominen, Joonas Karhu sekä Janne Järvinen.

Teksti: Riku Mehta
Kuva: Keijo Petelius